2. huhtikuuta 2019

Espoo lähettää 40 työtöntä Sopranon koodarikouluun

Tiedote. Julkaistu: 02.04.2019, 09:30
Soprano Oyj

Soprano perusti koodarikoulun

Espoo on ensimmäisenä kaupunkina aloittanut hankkeen, jossa 40 Suomessa asuvaa ulkomaalaista koulutetaan koodareiksi. Koulutus kestää kolme kuukautta. Ensimmäinen oppilasryhmä aloittaa 4.4.2019. Koulutusohjelman toteuttaa koulutusyhtiö Soprano Oyj uudessa koodarikoulussa, joka sijaitsee Helsingissä Töölönlahden kampuksella.

Suomessa vallitseva tuhansien koodareiden pula synnyttää uusia ratkaisumalleja. Nyt Espoon kaupunki on yhdessä koulutusyhtiö Sopranon kanssa lähtenyt ratkaisemaan ongelmaa. Soprano Oyj on voittanut Espoon kaupungin järjestämän kilpailutuksen, jossa koulutetaan espoolaisten yritysten tarpeisiin 40 koodaria. Ensimmäiset oppilaat saapuvat Sopranon Töölönlahden kampukselle 4.4.2019.


– Koodaripulasta kärsitään myös peliteollisuuden ulkopuolella. Koodareita tarvitsevat esimerkiksi terveysyhtiöt, konepajat ja vakuutus- ja rahoitusyhtiöt. Myös julkishallinnon puolella on tarvetta osaaville koodareille, Soprano Oyj:n toimitusjohtaja Arto Tenhunen muistuttaa.


Koodarivaje ei ole pelkästään pääkaupunkiseudun ongelma. Samojen haasteiden kanssa kamppaillaan ympäri Suomea. Jyväskylän yliopiston selvitysten mukaan maassamme on 8000 koodarin tarve. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa töitä olisi vaikka heti 1000 koodintekijälle.


– Vuonna 2017 silloisen Tekesin johtaja Pekka Sivonen kertoi, että vuosikymmenen kuluttua ohjelmistopuolen tekijätarve nousee jo 50 000:een. Koodaritarvetta löytyy, kun kuljetaan Oulusta Vaasaan, Jyväskylästä Kuopioon ja Tampereelta Turkuun. Espoo on nyt ensimmäisenä lähtenyt liikkeelle koodaripulan päihittämisessä. Vastaava toimintamalli on iso mahdollisuus myös muille kaupungeille, jotka haluavat auttaa oman alueensa yrityksiä. Samalla saadaan monta työtöntä työnhakijaa takaisin työelämään, Tenhunen kertoo.

Koodarikoulussa opiskellaan tietysti koodaamista – ja lisäksi siirrettäviä työelämän taitoja


Koulutusohjelma kestää kolme kuukautta. Sen aikana opiskelijat päivittävät IT-osaamisensa tämän päivän tarpeita vastaaviksi. Jokaisella opiskelijalla on jo entuudestaan taustaa ja työkokemusta tietotekniikka-alalla toimivista yrityksistä. Tulevat koodarikoululaiset ovat tällä hetkellä työttömiä työnhakijoita, joiden osaaminen on vanhentunut. Koulutus sisältää tietotekniikan lisäksi opintoja liittyen siirrettäviin työelämän taitoihin.

– Uutta Sopranon koodarikoulun opetusohjelmassa on se, että opiskelijat hankkivat ohjelmisto-osaamisen lisäksi osaamista työelämän siirrettävien taitojen puolelta. Siirrettävät taidot tarkoittavat osaamisalueita, joita voidaan hyödyntää missä tahansa yrityksessä toimialasta riippumatta. Näitä ovat esimerkiksi kannattavuusymmärrys, juridiset taidot ja viestintäosaaminen. Nämä yhdistettynä ohjelmointitaitoihin tuottavat tekijöitä, jotka loistavat ja menestyvät työssään, opetusohjelman sisältöä kuvaa Sopranon ICT-koulutusohjelmien liiketoimintajohtaja Pauliina Lautanen-Nissi.

Jokaiselle koodarikoululaiselle tehdään oma opintosuunnitelma

Sopranon koodarikoulun ensimmäiset opiskelijat ovat miehiä ja naisia eri puolilta maailmaa. Yhteistä heille on se, että he ovat tulleet Suomeen työn tai perhetilanteen vuoksi. Koulutus tapahtuu jokaisen opiskelijan hallitsemalla englanninkielellä. Ennen kuin opiskelu alkaa, tehdään jokaiselle opiskelijalle oma opintosuunnitelma.


– Opinto-ohjelman henkilökohtaistaminen on avain nopeaan oppimiseen. Olemme tehneet opiskelijoillemme yli 10 000 henkilökohtaistamista ja uudessa koodarikoulussa käytetään samaa prosessia. Jokaisen opiskelijan kohdalla käydään läpi hänen koulutustausta, työhistoria ja aiheeseen liittyvä harrastustoiminta. Lisäksi kartoitamme opiskelijan vahvuudet ja kehittämiskohteet. Henkilökohtaistamisessa otetaan huomioon myös asiakasyritysten tarpeet. Näin varmistamme, että opintokokonaisuutemme vastaa molempien osapuolien tarpeita ja toiveita, Lautanen-Nissi kertoo.

Koodarikoulun opintojen jälkeen osallistujat siirtyvät työskentelemään yrityksiin kolmeksi kuukaudeksi ja tavoitteena on työllistyä jakson jälkeen kyseiseen yritykseen.

– Asiakasyrityksessä suoritetun harjoittelun jälkeen opiskelijoiden kanssa käydään henkilökohtaisesti läpi toimenpiteet työllistymisen edistämiseksi. Kyseeseen voi tulla esimerkiksi lisäosaamisen hankkiminen ja vaikkapa yrittäjyysvaihtoehdon pohtiminen, Pauliina Lautanen-Nissi päättää.

Haluatko tilata koodarikoulun organisaatiollesi? Ota yhteyttä: 

Kristiina Tala, p. 050 590 0811
Teemu Ahonen, p. 050 554 5400
Jyrki Tukia, p. 050 544 6418
Marita Heinström-Salo, p. 050 518 1108
Pauli Roine, p. 040 525 9988



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suositut tekstit