30. marraskuuta 2016

Vältä ainakin nämä lahjamokat - Huonot lahjat esittelyssä

Joka joulu me tavalliset ihmiset käytämme kova työllä anstaitsemastamme palkasta enemmän tai vähemmän kohtuuttoman summan joululahjoihin. Miksi? Joulu on ihanaa aikaa ja kaikki rakkaat ja myönnettäköön, että myös vähemmän rakkaat ihmiset ansaitsevat lahjoja! Mutta mitä heille pitäisi sitten ostaa? Miten pärjäämme siinä paineessa, minkä sanomattomat lahjatoiveet lasten ja aikuisten odottavissa katseissa aiheuttavat? Sinun ei tarvitse hätäillä! Helpotusta löydät tästä blogista.

Ratkaistaan otsikon lupaama ongelma eli mokan välttäminen ensin. Älä osta lahjaa, jolle ei ole käyttöä tai jota ei kehdata käyttää. Vinkkejä näidän kahden mokan välttämiseen löydät kuvan alta (blogi jatkuu kuvan jälkeen)
Hauska joulukuva - Harmittavasti tietokone on unohtunut laittaa päälle ennen kuvan ottoa. Kuva kuvapankista, ei kirjoittajan kädet

Sitten lahjaideoihin! Laitan satunnaisessa järjestyksessä lahjaideoita ja niiden perään arvion siitä, kuinka hyvä lahja se olisi. Tuttuun tapaan nämä ovat henkilökohtaisia mutu-tuntumia eivätkä pohjaudu minkäänlaisiin tutkimuksiin tai mielipidekyselyihin. Kukaan ei ole myöskään maksanut mitään tämän blogin kirjoittamisesta. :(

IPhone 7 tuli syksyllä, se on varmaan hyvinkin haluttu lahja. IPhone on harmittavan kallis, mutta onneksi siihen saa melkein mistä vaan kolme vuotta korotonta maksuaikaa! Uusi 7 on kuulemma hyvä samalla tavalla, kuin aikaisemmatkin ovat olleet hyviä. Ja nyt se on jopa roisketiivis, joten voit katsoa kissavideoita myös suihkussa. Suosittelen kaikille.

Ylivoimaisesti huonoin idea tänä jouluna on ostaa Samasung Galaxy Note. Tai paras, riippuen siitä mitä mieltä olet lahjan vastaanottajasta.. Lentoyhtiöt eivät suostu ottamaan näitä lentokoneisiin. Lisää aiheesta voi lukea uutisista, kuten tästä >>

Apple lähetti vastikään sähköpostissa tiedon, että uusi MacBook Pro on täällä. Se on hyvä ja trendikäs läppäri, tosin melko hintava. mutta ei yhtään nolo, joten erittäin hyvä lahjaidea. Jos sitä vaan osaisi käyttää tai siinä toimisi esim. office paketti normaalisti. PC:t on myös hyviä, niiden ongelma on siinä, että ne ovat vähän noloja ja osa ihan surkeita. Chromebook on varmaan myös tosi kiva, mutta niissä ei riitä paukut. Kannattaa kysyä käyttäjältä, minkä hän haluaa. Mac on ehdottomasti seksikkäin vaihtoehto tavalliselle koneen käyttäjälle, mutta aivan liian kallis.

Älykelloissa kannattaa valita sellainen, joka toimii käyttäjän omistaman puhelimen kanssa. Älykelloissa kannattaa ehdottomasti valita ihan tavallinen kello. Puhelin on kuitenkin koko ajan kädessä, joten kellon tuoma lisähyöty on pyöreät 0.

Jos jotain muuta "älykästä" älyvaatetta löytyy lahjaksi niin ehdottomasti kannattaa kokeilla! Joku niistä on varmasti kovakin hitti jossain vaiheessa. Epäilen kuitenkin seuraavia: Bluetooth-hanskat, Bluetooth-pipo, mikrosirupaita, mikrosirukengät yms. yms. KANNAT JO PUHELINTA JA SE ON KÄDENULOTTUVILLA JATKUVASTI. Sitten kun vaatteet rupeavat pelastamaan henkiä, niin uskon älyvaatteiden olevan järkeviä.

VR eli Virtual Reality saattaa olla joulun kovin juttu. Suosittelenkin panostamaan VR-lahjaan vähän enemmän jos sellaisen hankkii. Halvat on huonoja, kalliit on vähän parempia. Halpojen ja hyvien markkinoille tuleminen vie oman aikansa. Pitäkäähän silmällä myös Mixed Realitya. MR sekoittaa maailmamme ja virtuaalihahmot tunnistavat esineet yms. Siitä tulee sitten kova juttu.

HS yrittää varmasti taas houkutella vanhempia ja isovanhempia ostamaan juuri kotoa muuttavalle lapselle "huippuedullisen tutustumislahjatarjouksen". Älkää sitä virhettä tehkö. HS on uhkavaan heikkotasoinen jo nyt. Kauhistuttaa ajatellakin kuinka huono se on kesäkuuhun mennessä. Lahjaksi kannattaa sen sijaan ostaa Suomen Kuvalehti. Se on Suomen lehdistön viimeinen valonpilkahdus.

Lahjakortin ostoa suunnittelevalle: Myös käteinen on hyvä lahjaidea. Lahjakortti on vain erityistapauksissa hyvä idea.

Jos teet lahjasi itse, pidä huolta, ettet anna sitä ihmiselle, joka ei osaa arvostaa siihen käytettämääsi aikaa ja vaivaa.



Google Chromecast on varmasti paras mahdollinen asia, jonka voit kotiisi hankkia. Chromecastin voit ostaa tästä >>
Google Chromecastin saa myös Tieturin joulukoulusta! Myös muita lahjoja koulutuksiin tuleville! Katso kampanjasivu tästä >>

PS. VAIKKA LAPSENNE EDELLEEN KUINKA HALUAISIN SEN KIVAN LAUDAN, NIIN ÄLKÄÄ PLIIS OSTAKO. A) KÄVELYTEILLÄ MAHDOLLISESTI VAARALLISIA B) EHKÄ JO VÄHÄN NOLOJA... C) KOKEILET KUITENKIN ITSE JA SITTEN SATTUU

14. marraskuuta 2016

Älä tyri Azuren käyttöönottoa

Microsoft tarjoaa joukon ns. Software as a Service -pilvipalveluja (SaaS). Näitä ovat esim. Office 365 ja CRM Online. Azure on puolestaan alustapalvelu, jonka tavoitteena on toimia sovellusten, palvelujen ja palvelimien alustana. Azure on siis erittäin kustannustehokas ja skaalautuva alustapalvelu, joka tarjoaa sekä Infrastructure as a Service (IaaS) että Platform as a Service (PaaS) -palvelua sovellusten alustaksi. Tämän lisäksi Azure tarjoaa lisäpalveluita, joita hyödynnetään Azuressa hostattavien sovellusten toiminnassa.

Microsoft panostaa infrastruktuuriin sekä siihen liittyviin pilvituotteisiin enemmän kuin mihinkään muuhun. Tämän vuoksi Azure laajenee kovalla tahdilla ja siihen tulee jatkuvasti uusia parannuksia ja toimintoja.

Tällä hetkellä Azure on usein lisäresurssi verkon palveluiden tuottamiseen, joka on hyvä ottaa käyttöön vähitellen. Näin ollen tyypillinen käyttöskenaario on ottaa Azure ensin testauskäyttöön ja seuraavaksi implementoida soveltuvat osat toimintaan.

Azure on resurssi, johon kannattaa ihan oikeasti tutustua. Parhaassa tapauksessa Azure on palvelu, jolle yksinkertaisesti ei voi sanoa ei.

Azuren käyttöönotossa huomioitavaa:*

  • Lisäresurssi verkon palveluiden tuottamiseen 
  • Käyttöönotto vähitellen ja harkitusti
  • Tyypillinen käyttöskenaario: aluksi testauskäytössä, seuraavaksi soveltuvien osien valinta
  • Azure ei ole itsetarkoitus, mutta on merkittävä resurssi nykyisten lisäksi
  • Osaaminen ratkaisee - se kannattaa hankkia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa
  • Näkemys ja ymmärrys on myös osaamista - sen saat koulutuksessamme
Tule 8.12. Tieturin aamiaisseminaariin kuulemaan mitä Azuren käyttöönotto ja hyödyntäminen tarkoittaa. Asiantuntijamme Kari Kuosa kertoo käyttöönoton ja hyödyntämisen yksityiskohdat selväksi suomeksi. Tilaisuudessa käsitellään myös Server 2016:n keskeisiä uudistuksia, mahdollisuuksia ja Azure-tukea.

Tilaisuus sopii myös esim. ICT-päättäjälle ja tilaisuudessa on mahdollisuus keskustella asiantuntijan kanssa henkilökohtaisesti.

Teemu Ahonen
Tieturi
teemu.ahonen@tieturi.fi tai 050 5545400

10. marraskuuta 2016

Rakastu Robotiikkaan !

Robotit, cobotit, botit ja mitä ikinä niitä onkaan, tulevat muuttamaan maailmaamme enemmän kuin mikään muu ilmiö seuraavan kymmenen- viidentoista vuoden aikana. Väitän! Ja uskon!



Kun vuosi sitten aloimme tiimimme kanssa valmistelemaan Robosteam 2017 -tapahtumaa (ensimmäinen kunnolla kansainvälinen ja ISO robotiikan tapahtuma Suomessa 10-12.10 2017), tuntui tuo päivämäärä olevan niiiiin kaukana. Nyt minulla on tunne, että tämän tapahtuman pitäisi olla jo nyt. Heti! Niin paljon on tapahtunut jo tämän viimeisen vuoden aikana. Ja olisi mahtavaa päästä näyttämään kaikkia kivoja robotteja livenä (voiko näin sanoa?) ja kertomaan maailmaa muuttavista uusista ratkaisuista!

Mm. terveydenhuolto, liikenne-, teollisuus- ja ohjelmistoala ovat innovoineet valtavia mahdollisuuksia ja synnyttäneet mielettömiä tarinoita robottien ja robotiikan avulla. Ja joka päivä, ihan joka ikinen päivä, ilmi tulee uusia valmiita ratkaisuja tai uusia ideoita tuotteistettavaksi. Lempiaiheeni nykyisin on pohtia ja keskustella siitä, miten nämä robotit tulevat muuttamaan yhteiskuntaamme, organisaatioiden rakennetta ja työn tekoa. Jos kiinnostaa, keskustelen mielelläni sinunkin kanssasi.

Ihailen niitä scifi -tarinoiden kirjoittajia, jotka jo 60- 70 -luvulla visioivat robottien tulemista ja ihmismäisiä robotteja. Silloin, kun emme vielä tienneet nykyrobotiikan mahdollistajista (IOT, keinoäly, internet, virtuaalinen todellisuus, digitalisaatio, 3D- printtaus jne) yhtään mitään! Nyt nämä heidän luomat visiot ovat mahdollisia.

Muutos tulee olemaan valtava. Mietitään esimerkiksi johtamista. Miten tulevaisuudessa johdetaan ihmisten ja robottien välistä yhteistyötä? Miten sitä kehitetään? Käydäänkö robottien kanssa kehityskeskusteluja? Kumpi johtaa, ihminen vai robotti?

Mietitäänpä strategiaa. Miten organisaatioiden strategioissa on huomioitu robotit? Millainen "työntekijöiden" rakenne meillä on kymmenen vuoden kuluttua? Miten muuttaa aukioloaikoja? Mihin investoidaan?

Tai vaikka ydinosaamista. Jos vaikka neljäsosa työvoimasta on kymmenen vuoden kuluttua robotteja, miten se muuttaa meidän ydinosaamistamme? Miten tätä osaamista kehitetään?

Tässä nopeasti heitettynä vain muutama näkökulma. Kukaan ei voi kiistää, etteikö muutos tule olemaan merkittävä. Ja pelottava, niinkuin kaikki muutos. Varsinkin sellainen, josta ei vielä oikein edes tiedetä, mitä on tulossa.

Mutta kaikkeen voi valmistautua, ja tähänkin asiaan pitää alkaa valmistautumaan. Mitä robotiika tarkoittaa teidän toimialalla, teidän organisaatiossanne? Joko tiedätte, vai tarvitsetteko apua? Apua voisi löytyä esimerkiksi innovaatiosetelin kautta, katso lisää http://www.tekes.fi/rahoitus/pk-yritys/innovaatiosetelin-palveluntarjoajat

Voittajia ovat taas kerran ne, jotka ensimmäisenä muokkaavat oikean asenteen. Olen lukenut kommentteja, joissa kerrotaan, että "robotit eivät ainakaan minua käske", tai "onhan näitä ollut jo 70 -luvulta asti", ja naureskelen hiljaa mielessäni. Ei ole voittaja-asennetta noissa kommenteissa. Kyllä tämäkin muutos on mahdollisuus. Ja iso sellainen. Itse aion olla avoimin ja innostunein mielin mukana. Rakastuin robotiikkaan kerralla.

Rakastu sinäkin....


Veli-Matti Heiskanen
Liiketoimintajohtaja
#johtajaHeiskanen

1. marraskuuta 2016

IT-palveluissa tarvitaan ruuhka-apua

Lean on muodissa. Mitä leanilla sitten tarkoitetaan, riippuu siitä, keneltä kysytään. Yksi leanin ydinajatus on kuitenkin virtaus, flow. Se on tärkeämpi periaate kuin esimerkiksi käyttöaste tai työn tehokkuus. Jos meillä siis on valintatilanne, teemmekö näin vai noin, valitaan se tapa, joka nopeuttaa virtausta. Jos optimoimme resursseja, virtaus kärsii. Jos optimoimme virtausta, resurssien käyttöaste kärsii. Vai kärsiikö?

Otetaan esimerkki:

Viime joulukuussa mursin nilkkani. Noin 45 minuutin jälkeen olin jo yksityisen lääkäriaseman tiloissa. Sain ajan melkein heti.

Lääkäri oli sitä mieltä, että pitää kuvata. Minut siirrettiin odottamaan, noin viideksitoista minuutiksi.

Kuvaus kesti ehkä viisi minuuttia. Sen jälkeen odotin taas, lähemmäs tunnin. Lääkäri katseli kuvia ja totesi, että tarvitaan kirurgin lausunto. Hän naputteli hetken koneellaan, tunnin päästä saisin ajan kirurgille.

Kirurgi teki diagnoosin noin kymmenessä minuutissa: murtunut. Minut vietiin hoitajalle, joka viiden minuutin odottelun jälkeen sovitteli minulle uudentyyppistä, laskettelumonon näköistä kapinetta, joka korvasi perinteisen kipsin.

Sitten maksamaan. Kassaan oli lyhyt jono, otin vuoronumeron ja parin minuutin jälkeen olin jo hississä. Tornirakennuksen alakerrassa oli vielä apteekki, josta sain alkuvaiheessa tarvittavia kipulääkkeitä. Kaiken kaikkiaan vietin lääkärikeskuksessa ehkä kolme tuntia, josta yhteensä tunnin verran arvoa tuottavaa työtä, loput odottamista.

Itse asiassa tämä oli aika hyvä tulos. Monella varmaan on paljon huonompia kokemuksia hoitoketjusta. Ensin jonotetaan lääkäriaikaa. Sitten saa lähetteen jonnekin. Jonotetaan taas. Menee päiviä, viikkoja, kuukausia.

Terveydenhoitopuolella puhutaan käsitteestä clinical pathway, jonka ydinajatus on, ettei jokaisen funktion (lääkäri, röntgenlaitteen, hoitajan, kassanhoitajan) toimintaa sinänsä maksimoida. Heidän ajankäyttöönsä on tarkoituksella ohjelmoitu jonkun verran joustoa koska tiedetään, että heidän palvelujensa tarpeessa esiintyy vaihtelua. Jos jokainen minuutti on varattu etukäteen, vaihtelu näkyy pitkinä jonoina. Clinical pathway ajattelussa optimoidaan potilaan läpimenoaikaa. Vaihtelun toteutuminen näkyy silloin siinä, että lääkäreillä ja hoitajilla on joskus kiire, joskus vähemmän kiire.

Jos optimoimme resursseja (lääkärin tehokasta käyttöä, service deskin käyttöä, asiakaspalvelijoiden lukumäärää) ja palvelujen kysynnässä on variaatiota, niin osa työmäärästä tuhlautuu variaation käsittelemiseen. Pitää priorisoida, pitää keskeyttää, pitää ottaa jonon ohitse, pitää aloittaa uudestaan. Kaikki tämä kuluttaa resursseja. Mitä lähempänä olemme 100% tehokkuutta, sitä enemmän resursseja menee hukan käsittelyyn. Jokainen poikkeama, häiriö ja ylimääräinen jononmuodostus tuo lisätyötä.  Mitä enemmän teemme hukkatyötä, sitä vähemmän jää aikaa arvoa tuottavalle tekemiselle. Tällaista ylimääräistä tekemistä ei tarvita, jos organisaatio on virtaustehokas. Tästä syntyy lean-paradoksi: Jos vähennetään resurssitehokkuutta, saadaan enemmän aikaiseksi. Kun ei pyritäkään korkeaan käyttöasteeseen, laatu paranee ja asiakastyytyväisyys nousee.

IT-tuotannossakin voidaan keskittyä asiakasnäkökulmaan, eli asiakkaan kokemaan virtaukseen. Vaikka lean-periaatteet ovat alun perin tulleet valmistavasta teollisuudesta, yhä enemmän sovelletaan niitä myös palveluihin.  IT-maailmassa on tietenkin omat haasteensa, jotka eivät aina ole suoraan verrattavissa valmistavaan teollisuuteen tai vaikka sairaalamaailmaan. Mutta monessa IT-organisaatiossa on ymmärretty, että virtaustehokkuus menee resurssitehokkuuden edelle.

Omilla Lean IT-kursseillani suosittelen aina Sari Torkkolan kirjaa Lean asiantuntijatyössä, joka kertoo, miten Patrian IT-palveluorganisaatiosta saatiin leanin avulla virtaviivainen ja toimiva. Sarin kirja valittiin vuoden 2016 businesskirjaksi.

Yksi konkreettinen esimerkki kertoo enemmän kuin tuhat powerpoint-kuvaa.

Lataa tästä Viitekehysten ABC >>


Ben Kalland

Suositut tekstit